Data management bij Eichholtz

Datamigratie en datakwaliteit

Datamigratie voor Eichholtz

Eichholtz is een van ’s werelds meest toonaangevende lifestyle bedrijven op het gebied van interieurdesign en sfeer en viert dit jaar haar 30-jarig bestaan.

Opgericht in 1992 door Theo Eichholtz, is Eichholtz in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de meest bekende en gerenommeerde merken van luxe meubelen, verlichting en accessoires.

30 jaar Dutch design

Met de gecombineerde ervaring van meer dan 150 vakbekwame medewerkers, een magazijn van 45.000 m² en een Grand Showroom van 4.500 m² heeft Eichholtz al meer dan 10.000 prestigieuze hotels, restaurants, clubs en winkels over de hele wereld ingericht.

Eichholtz gebruikt voor de conversie naar het nieuwe ERP systeem Business Central het datamigratie platform en de datakwaliteit monitor van Type 2 Solutions.

Groei ambitie Eichholtz

“Na de overname door Private Equity in 2019 is de doelstelling van Eichholtz om binnen 5 tot 6 jaar haar omzet te verdubbelen. Met een omzetgroei van 25% in 2021 zijn we goed op weg met het behalen van deze doelstelling,” vertelt Ruben Alebregtse, CFO bij Eichholtz.

Amerika

“Belangrijke pijler in de groeistrategie is de groei in Amerika. Om de groei in Amerika te stimuleren zijn we in 2019 gestart met een 3rd party warehouse en hebben we in North Carolina een showroom geopend.”

Supply chain efficiency

“Uiteraard vergt deze continue groei van de onderneming ook aanpassingen in de organisatie waaronder de noodzaak tot meer efficiency in de logistieke stromen.”

Video van het exclusieve bezoek aan Eichholtz met een rondleiding door het warehouse en de Grand Showroom.

Opening flagshipstore in Miami

“Komende zomer openen we twee flagshipstores, een in het Design District in Miami, Amerika en een in de PC Hooftstraat in Amsterdam.

Deze winkels dragen bij aan onze groei, merk- en naamsbekendheid en zijn voorbeeldwinkels voor de retailers en partners, die onze producten verkopen,” vervolgt Ruben.

Samenwerking Philipp Plein

“We zijn ook een samenwerking gestart met de modeontwerper Philipp Plein. Hij is al jarenlang klant bij ons en kwam met het verzoek om samen met Eichholtz Philipp Plein home collectie te ontwerpen. Hiermee bereiken we een bredere doelgroep in de high end markt.”

Investeren in IT en Logistiek om de groei te realiseren

 
“ Om de groei en de efficiency in de logistieke stromen te kunnen realiseren zijn we gaan kijken naar systemen die dit kunnen faciliteren. De optimalisatie van de supply chain is voor ons van belang in het kader van het nieuwe warehouse in Amerika, de ambitie om een andere regionale warehouses te openen en het verminderen van onze Carbon Footprint in lijn met onze ESG-doelstellingen (Environmental Social Governance). Als je dan het project instapt van een nieuw ERP kom je veel meer dingen tegen. Hoe zorg je ervoor dat het systeem ook toekomst ready is? ”
Ruben Alebregtse CFO bij Eichholtz

Implementatie nieuw ERP

Eichholtz kiest voor de implementatie van het nieuwe ERP-systeem Business Central, de Tradecloud supplier portal en de Productlabel vendor portal van Type 2 Solutions.

Schaalbaarheid en Flexibiliteit

Jeroen Raijmakers, Director IT bij Eichholtz, vertelt waarom hiervoor is gekozen.

“De kern hierbij is voor ons flexibiliteit en schaalbaarheid. We hebben een beperkt aantal resources, vooral als het gaat om mensen, om de groei te kunnen realiseren. Als IT je dan daarbij kan helpen om dat efficiënt te doen, is dat zeker de investering waard.”

Interview met Jeroen Raijmakers over datamigratie, labels en datakwaliteit.

Architectuur neerzetten die de groei ondersteunt

 
“ Je wilt wel, gezien het feit dat we zo hard groeien, een architectuur neerzetten die die schaalbaarheid ondersteunt. Die schaalbaarheid kun je vanuit IT perspectief maar op een manier bereiken. Door de systemen te gebruiken waarvoor ze zijn bedoeld en niet met te veel maatwerk gaan werken. Als je dan tegen grenzen aan loopt, in met name je ERP, moet je gaan kijken hoe kunnen wij ons proces optimaal ondersteunen en hoe gaan we dat dan vormgeven in die architectuur. ”
Jeroen Raijmakers Director IT bij Eichholtz

Ontwikkeling Productlabel vendor portal

“Vanuit ERP kun je standaard documenten maken, wij hebben echter wel specifieke wensen als het gaat om de labels die op de doos komen. Dat zijn consumentenverpakkingen. Dan loop je bij ERP tegen grenzen aan.

In de communicatie met de leveranciers willen we voorkomen dat dit via e-mail gaat. We willen dat dit op een gestructureerde manier gaat.”

Uniforme shipping mark labels

“Met de Productlabel vendor portal van Type 2 Solutions kunnen alle 120 leveranciers wereldwijd op een gebruiksvriendelijke en veilige wijze de product barcode labels en de shipping mark verzend labels afdrukken.

Voor Eichholtz en straks ook voor de nieuwe in samenwerking met Philipp Plein ontwikkelde Philipp Plein home collection.”

Interview met Dennis Hendriks, Directeur Operations bij Eichholtz, over shipping marks en de vendor portal.

Samenwerking met T2S

“Type 2 Solutions kennen we vanuit een vorige samenwerking op het gebied van datamigratie en datakwaliteit.

In Navision liepen we tegen zoveel vervuiling aan. We zaten met de datakwaliteit. We hadden geen CRM dus alles werd in het ERP gestopt. Na een datakwaliteit scan uitgevoerd door T2S wisten we zo gaan we het doen en we starten met customers,” vertelt Ruben.

Inzet Datakwaliteit Monitor

Eichholtz gebruikt nu dagelijks de Datakwaliteit Monitor om de kwaliteit van de customers, contacts en vendors data te monitoren, te beheren en gericht te optimaliseren.

Datamigratie naar Business Central

“Vervolgens gingen wij over naar Business Central. Hoe gaan we dat oplossen? Na een call over de productlabel portal sprak ik met Jack de Hamer van Type 2 Solutions over de datamigratie”, vertelt Jeroen. “We hebben toen vrij laat in het proces T2S bij de proefconversie en de feitelijke conversie betrokken. Zonder de hulp van Tim van Tongeren, dataspecialist bij T2S, hadden we het niet kunnen doen op de manier zoals we het hebben gedaan.”

Data Migratie Platform werkt perfect

“Tim heeft ons perfect geholpen. Hij gaf ons houvast in het project. Het systeem dat jullie daarvoor inzetten, het datamigratie platform met de datakwaliteit monitor, dat werkt gewoon echt perfect. We hadden continu een ijkpunt tijdens de migratie; dit hebben we gemigreerd, dit hebben we geüpload en dit zijn de verschillen. Door de voorbereiding vanuit het datakwaliteit project zie je ook dat de migratie van de klantgegevens heel soepel is gegaan.”

Opschoning vooraf zorgt voor soepele conversie

Ruben vult aan met een praktisch voorbeeld: “Als je kijkt naar de conversie, we hebben heel veel productdata met heel veel verschillende velden. Tim zag heel snel dat er verschillen waren in het nettogewicht en zonder dit kunnen we geen shipment order aanmaken. Het is heel fijn dat je hier tijdens de conversie achter komt en niet na de live-gang. Nu heb je daardoor helemaal geen business interruptie. Gedurende het weekend hebben we het opnieuw geüpload.”

Tevreden met het resultaat

“Je kan een systeem helemaal voorbereiden. Als uiteindelijk de conversie in de soep loopt, dan kun je niet op een goede manier live. Het feit dat wij zo soepel live zijn gegaan is voor een heel groot deel aan Type 2 Solutions te danken. Wij zijn dan ook zeer tevreden met het resultaat.”

Lessons learned

Voor organisaties die overgaan naar een nieuw systeem en voor een datamigratie staan, hebben Ruben en Jeroen de volgende tip:

Begin op tijd!

“Voor mij is dat heel zeker om eerder Type 2 Solutions bij de conversie te betrekken. De uitdaging waar we voor stonden, letterlijk de muur waar we tegen aan liepen, dat was de go-live datum. Op bepaalde punten zijn we dan ook heel pragmatisch met zaken om moeten gaan. Als je dat eerder in het traject al tackelt en vroegtijdig bespreekt en de aanpak beschrijft dan kun je het op een gestructureerde manier doen”, aldus Jeroen.

Ruben vult aan, “We hebben de conversie te laat opgepakt, dat zorgde ook best wel voor wat tijdsdruk richting Tim. De reactie van T2S was heel positief, we weten dit nu, hoe gaan we dit oplossen. De aanpak was meteen heel constructief.”